AllesVoorOren - Dinsdag 23 Mei 2023

Vertraging bezorging post in delen Brabant

Sinds midden mei regent het klachten over PostNL in Noord-Brabant. Vorige week waren er berichten over brievenbuspakketjes die veel te laat bezorgd worden. Nu wordt duidelijk dat ook er bij de reguliere bezorging veel klachten zijn.

Het gaat met name mis met niet-urgente post: brieven, tijdschriften en brievenbuspakketjes waarvoor bedrijven minder bezorggeld betalen. Deze post hoeft daarom niet binnen 24 uur te worden bezorgd, zoals bij normale stukken wel het geval is.

‘De post verzuipt’
    Sinds deze maand heeft PostNL in Den Bosch de sortering van deze snelle en trage post uit elkaar gehaald, meldden bronnen binnen het bedrijf. Terwijl de meeste vaste medewerkers zoals altijd werken bij de snelle post in de ochtend, wordt de trage post voortaan door veelal nieuw personeel in de middag gesorteerd. Ook is er sprake van een personeelstekort. ,,Ze kunnen het daar niet aan. De post verzuipt”, vertelt een ingewijde die uit angst voor het verliezen van zijn baan anoniem wil blijven.

Hij vervolgt: ,,Het draait om geld: werknemers krijgen ’s ochtends een toeslag, dus het is goedkoper om in de middag te sorteren. Maar omdat de beste werknemers wél vroeg werken, gaat het later op de dag mis.” Veel abonnees klagen dat ze geen tijdschriften meer binnenkrijgen. Een servicemedewerker van televisiegidsuitgever BindInc. bevestigt ‘heel veel’ klachten uit Brabant en Limburg te krijgen, het verzorgingsgebied van het Bossche postsorteercentrum.

‘Heel erg’
    ,,Deze week is het heel erg. Mensen bellen dat ze hun gids een week later of zelfs helemaal niet ontvangen. Ook de nabezorging gaat niet altijd goed. Ik vraag me af waar al die gidsen zijn gebleven.” Abonnees reageren volgens hem wisselend op de bezorgchaos. ,,De een heeft er meer begrip voor dan de ander. Sommigen zeggen: ‘U moet gewoon zorgen dat ik de gids ontvang’. Maar voor ons is het lastig, want wij kunnen er weinig aan doen”, aldus de medewerker.

Waar een woordvoerder van PostNL eerder nog enkel sprak over ‘technische problemen’, bevestigt die nu dat ‘een verandering van het logistieke proces in Den Bosch’ bijdraagt aan de bezorgklachten. De verandering zou nodig zijn, vanwege de afname van de hoeveelheid post met 8 tot 10 procent per jaar. ,,Hierdoor moeten we het postbedrijf voortdurend aanpassen om de post bereikbaar, betrouwbaar en betaalbaar te houden.”

,,Deze situatie is heel vervelend voor de ontvangers en zeker niet de service die mensen van ons gewend zijn. Daarvoor bieden we de ontvangers graag onze excuses aan.” Medische post en rouwpost wordt voor zover bekend nog wel op tijd bezorgd.

Bron: BD.nl

Nieuws en updates van: